יום חמישי , מאי 9 2024
מבצעים

פרשת שופטים – תמימות ללא התחכמויות

(מאת: הרב אליעזר מגן)
בפרשה אנו קוראים על הציווי לא ללכת אל מעוננים, קוסמים ומגילי עתידות למיניהם, אלא להיות תמים עם הקב”ה- “תמים תהיה עם ה’ אלוקיך”, וכמו שכתוב במדרש כשאתה תם זהו סימן שאתה עם ה’ אלוקיך.
ציוי זה מתחבר עם ציווי אחר בתורה ‘לא תוסיפו על הדבר אשר אנכי מצוה אתכם ולא תגרעו ממנו’.

ויש מקום לשאול- מובן מדוע אסור לגרוע מצוות התורה, אך מדוע אסור להוסיף, הרי הוספת מצוות מראה רצון עז של האדם לעבודת ה’? ומדוע לא נאמר ש’כל המוסיף הרי זה משובח’?

ניתן ליישב זאת על פי משל יפה שמביא הגאון הצדיק רבי ישראל סלנטר:

מלך אחד שלח אחד משריו החשובים בשליחות למדינה אחרת. תנאי אחד מתנה אני אותך – אמר המלך לדוכס – כאשר תגיע לשם בשום פנים אל תסכים להתערבות כלשהי עם אחד משרי המדינה.

הסכים השר לתנאי המוזר ויצא לדרכו. כאשר הגיע לאותה מדינה נפגש השר עם שריה וישב עימם לשיחה.

אדוני השר – שאל אחד מהם – האם נכונה השמועה כי אתה גיבן? שקר הדבר – אמר השר – מעולם לא הייתי גיבן!

הבא נתערב במאה אלף דולר שאכן גיבן אתה, פשוט את חולצתך וכולנו נראה אם גיבן אתה או לא!

נזכר השר באזהרת המלך אך מיד חשב בליבו: הרי איני גיבן ותוצאת ההתערבות ידועה מראש מדוע לא אסכים? החליט השר שעל התערבות כזו בה אחזור למלך עם סכום כסף בוודאי המלך ישמח, הסכים השר ופשט את חולצתו ואכן ראו כולם שאינו גיבן, מיד שלשלו לידיו סכום של מאה אלף דולר. כאשר הגיע השר בחזרה בא לפני המלך וסיפר לו את כל אשר קרה.

אבוי לי – אחז המלך בראשו – מה עשית? הן אני התערבתי עם שרי המדינה ההיא בחמש מאות אלף דינרים כי לא יצליחו לשכנע אותך להסיר את חולצתך…

כן הוא גם הנמשל – סיים רבי ישראל:

על האדם מוטלת החובה לקיים את מצוות התורה בתמימות בלא מחשבות ובלא התחכמויות אלא רק כפי ציווי התורה, ולכן האיסור קיים גם על הוספת מצוה נגד התורה, כי הוספה שאינה כפי הציווי המקורי פוגעת בתמימות של האדם בעבודת ה’.

כדאי לקרוא

טסלה חשפה רובוט למטלות הבית

האם הגיע הסוף לכאבי הגב בזמן הספונג’ה? חברת טסלה חשפה רובוט מתוצרתה שאמור בעתיד למלא …

דילוג לתוכן