יום חמישי , מאי 9 2024
מבצעים

ניצבים – כי קרוב אליך

(מאת: הרב אליעזר מגן)
כִּי *הַמִּצְוָה הַזֹּאת* אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא… וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא… כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד *בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ* : (דברים פרק ל יא-יד).

מהי אותה מצוה אליה מתכוונת התורה, ומדוע דווקא בה יש חשש שהיא בשמים או מעבר לים?
ועוד מה ההוא אמינא שהקב”ה יצוה לעשות מצוה שהיא בשמים?

הרמב”ן פירש שהכוונה למצוות התשובה, שאדם לא יחשוב שאין לו אפשרות לחזר בתשובה וכי הוא כל כך רחוק עד שהוא חסר תקנה, לא כך אלא היא קרובה אליך – גם במקום וגם בזמן “בכל עת ובכל מקום”, המצוה הזו קרובה אליך! זה תלוי בך לא בשום דבר חיצוני.

והוסיף עליו המלבי”ם (ל, יד) שהחידוש המיוחד בפסוק הוא אפילו כשיהיו בגולה ואז יאמרו איך נשוב אל ה’, ללא נביא וללא בית מקדש שיכפר עלינו:

“ויתכן כי המצוה הזאת יכוון על מצות התשובה שצוה שכשיהיו בגולה ישובו אל ה’ שלא יהיה להם התנצלות איך נוכל לשוב אל ה’ הלא אין לנו נביא, ואין אנו יודעים הרבה פרטים בעניני המצות כמעשה הקרבנות ובמצות התלוים בארץ ויש פרטים שבלעדם אי אפשר לקיימם, ואין לעשות להלכה למעשה, רק ע”י נביא או ע”י ב”ד הגדול שיש להם המסורת מדור דור, ע”ז ישיבם, האם צויתיכם שתעשו שמה כל המצות?! הלא רק צויתיכם שתהיה לכם תשוקה אמתית בלב ונפש לכשתהיה בארץ תקיימו והלא יהיו שם נביאים וחכמים והם יודיעוך פרטי מעשה המצות”.

בשלוש מקומות:
בפסוק מוזכרים 3 דברים בהם נמצאת התשובה– בפיך, בלבבך, לעשותו. מדוע הקדים הפה ללב, הרי אמירה בפה בלי כוונה בלב אין לה משמעות?

נראה שהתורה רצתה קודם שיודה בפה, עצם ההודאה בפה מחייבת את האדם, הודאת בעל דין כמאה עדים, ולאחר שהודה בפיו זה יחלחל גם ללבו, ולאחר מכן ‘לעשותו’ יבוא לעשות ולקיים. אבל התנאי הראשון הוא בפיך – לחזור בתשובה ולהתוודות בפה.

וכך ניתן לענות על השאלה השניה לעיל, מה ההוא אמינא שהקב”ה יצוה אותנו מצוה שנמצאת בשמים? ונראה שהכוונה שהיינו יכולים לחשוב שהתורה שייכת לעליונים, ולא לאדם חומרי עם תאוות, וכמו שאמרו המלאכים ‘תנה הודך על השמים’, ועל זה עונה התורה ‘לא בשמים היא’ – היא אינה שייכת למלאכים שאין להם יצר ואין להם על מה לעשות תשובה, אלא בפיך – בפה החומרי שאוכל ושותה ונהנה מהאוכל הגשמי, ובלב החומרי ששם מתרכז הדם המסמל את התאוות של האדם, בהם צריך לקיים את המצווה הזאת של התשובה.

שנזכה לקיים את מצוות התשובה בשלמותה, ויחדש הקב”ה עלינו ועל כל ישראל שנה טובה ומבורכת.

כדאי לקרוא

טסלה חשפה רובוט למטלות הבית

האם הגיע הסוף לכאבי הגב בזמן הספונג’ה? חברת טסלה חשפה רובוט מתוצרתה שאמור בעתיד למלא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן