יום חמישי , מאי 9 2024
מבצעים

דבר תורה לשבת: כי תצא – כי תבנה בית חדש

מאת: הרב אליעזר מגן שליט”א

אדם הבונה בית חדש מצווה לעשות מעקה לגגו – “כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך”.

המדרש מביא על כך את הפסוק במשלי (א’ ט’) “כי לוית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך” שואל המדרש “מהו לוית חן? לכל מקום שתלך המצוות מלוות אותך! כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך, ואם עשית דלת וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך…אמר הקב”ה אפילו לא היית עוסק בדבר אלא מהלך בדרך – המצוות מלוות אותך. שנאמר כי יקרא קן ציפור לפניך”.
למדנו מחז”ל כי המצוות מלוות את האדם על כל צעד ושעל, והם משמשות לו כתכשיט – “ענקים לגרגרותיך”, ומרוממות אותו לקדושה ודבקות בה’. שכרן אינו רק בתוצאות לטווח הרחוק כאריכות ימים לעולם הבא כמובטח בשכר שילוח הקן, אלא גם תועלת רוחנית של מצוה גוררת מצוה כמש”כ רש”י “אם קיימת מצוות שילוח הקן סופך לבנות בית חדש ותקיים מצות מעקה”.

הרב צוקרמן זצ”ל בספרו “לוחות אבן” למד מהפסוק ‘כי תבנה בית חדש’ – שכל יצירה חדשה צריכה להיות מלווה במצווה. יש לדאוג שכל התחלה תעשה מתוך קישור לקודש, ובכך נבטיח שגם בהמשך תתמיד הארת המצווה ותקדש את העשייה כולה.

טעם החשיבות לחיבור לקודש במיוחד ביצירה ופעולה חדשה, כגון בניית בית חדש, התחלת שנה חדשה, מחשש שהאדם יפול בגאוה – ‘כחי ועוצם ידי’, אני עשיתי, אני הצלחתי לבנות בית חדש, לכן עליו לחבר פעולה זו למצווה כדי שיזכור שכל מה שמשיג הוא מחסדו של ה’ יתברך, ובכך לא רק שאינו מתגאה אלא אף מכניס את הקב”ה כשותף למה שעושה, ובאופן זה ודאי יצליח במעשיו.

כשאנו עומדים לקראת סוף השנה ולפני שנה חדשה, עלינו לדאוג שהתחלת השנה תהיה מתוך קישור לקודש, ועל כן אנו אומרים סליחות ומוסיפים בתורה ומצוות במיוחד בחודש אלול, כדי שתתחדש עלינו השנה החדשה לטובה ולברכה, ולהצלחה בכל מעשי ידינו.

כדאי לקרוא

חידוש נפלא מחכם שלום הכהן זצוק”ל

ראש ישיבת פורת יוסף חכם שלום כהן זצוק”ל נשיא מועצת חכמי התורה. (מאת: ר’ משה …

דילוג לתוכן